SEO weboptimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Seo staat voor Search Engine optimization. In het Nederlands, zoekmachineoptimalisatie of wel vindbaarheid. Het doel is om met bepaalde zoektermen zo hoog mogelijk in de resultaten lijst te komen, het liefst bovenaan natuurlijk.

Het woord ‘organisch’ is misschien een wat vreemde keuze. Het staat voor de niet-betaalde resultaten in de zoekmachine (lees: Google) Ranking. De tegenhanger van SEO is SEA. Het inzetten van Search Engine Advertising. Ofwel het adverteren binnen de resultaten van zoekmachines. Niet altijd de meest fraaie vorm maar wel een duidelijk vorm. Bij Google werkt dit bijvoorbeeld middels Google Adwords.

Zoekmachine optimalisatie

Het doel van de website is natuurlijk erg belangrijk. Voor een webwinkel is een goede ranking belangrijk. Zo zal voor een webwinkel in schoenen meer werk vericht moeten worden dan voor een webwinkel met bepaalde unieke producten. Daarom is het erg belangrijk van te voren de doelstellingen duidelijk op papier te zetten.

Het is belangrijk eerst af te wegen wat het doel is en hoe u concreet uw doelen kunt behalen. Een vaak erg dure SEO is niet voor iedereen noodzakelijk en vaak voor langere termijn ook niet zinvol. Met vaak al kleine wijzigingen kunt u direct aan de slag om de vindbaarheid van uw website te verbeteren.

Snelle laadtijd voor goede vindbaarheid

"Latency", vaak een ondergeschoven kindje, maar desalnietemin erg belangrijk voor de resultaten in Google. Anders dan de meeste SEO zaken is dit een puur technische zaak, die met vele kleine verbeteringen goede resultaten kan geven.

Optimaliseren houdt niet op

Als een website gelanceerd is begint het optimaliseren pas echt. Een website is nooit klaar en een regelmatige evalutatie zal nodig zijn om scherp te houden waar de website verbeterd moet worden.

Hulpmiddelen

Zoals de eerder genoemde mogelijkheid een campagne te beginnen met Google Adwords (SEA) is een nieuwsbrief ook een middel om het bereik van de website te vergroten. Ook kan er gedacht worden aan Twitter, Google+, Linkedin of Facebook.

White hat SEO versus Black hat SEO

Naast de door Google genoemde SEO-richtlijnen (allemaal door Google geoorloofde technieken die het predicaat "White hat SEO" hebben meegekregen) proberen sommige websites de zoekresultaten van zoekmachines in hun voordeel te beïnvloeden door gebruik te maken van ongeoorloofde methoden. Het gebruik van dergelijke methoden wordt in de volksmond aangeduid als "Black hat SEO". Een bekende truc is het plaatsen van trefwoorden in dezelfde kleur als de achtergrondkleur van de website zodat websitegebruikers die trefwoorden niet zien maar webcrawlers wel. Deze trucjes werken soms voor een korte periode, totdat ze veel gebruikt worden. Dan verzinnen de makers van zoekmachines methodes om dit soort ongewenste optimalisatiemethoden tegen te gaan. Tegenwoordig treden makers van zoekmachines hard op tegen zulke ongewenste trucjes, waarbij websites zelfs uit de index van de zoekmachine verwijderd kunnen worden.

Google geeft aan dat het actief vergaren van backlinks (links inkopen of links ruilen voor zoekmachine optimalisatie doeleinden) wordt beschouwd als black hat SEO. Het komt erop neer dat alleen (maar niet alle) on page SEO white hat is en bijna alle off page SEO black hat. (bron: wikipedia)

Enkele OnPage White hat SEO-mogelijkheden

  • Gebruik van trefwoorden in de URL en domeinnaam
  • Gebruik van trefwoorden in de titel van een pagina (iedere unieke pagina een eigen unieke titel)
  • Gebruik van trefwoorden in heading tags (<h1> , <h2> , <h3>)
  • Gebruik van trefwoorden in de paginanaam van een URL
  • Geen dynamic page-parameters in een URL
  • Beperkte paddiepte in een URL, bij voorkeur via maximaal 3 mappen
  • Gebruik van trefwoorden in de "ALT"-tag van afbeeldingen
  • Gebruik van trefwoorden in de body-tekst van een pagina
  • Gebruik van trefwoorden in de ankerteksten van (interne) hyperlinks
  • Gebruik van een sitemap (Maar let op: te veel gebruikmaken van sitemaps heeft een negatief effect.)
  • Het verbeteren van de laadtijden van je website voor een betere bezoekerservaring
  • Het toepassen van 'rich snippets' voor meer informatie in de zoekresultaten

(bron: wikipedia)